| BIBI BHANI JI
		
			De behoeften van de 
			maatschappij beperken zich niet tot vaardigheden of zelfs tot 
			intellectuele kennis. De basisbehoefte is de ontwikkeling van een 
			echte vorm van sociaal leven van hogere kwaliteit en karakter. Dit 
			is alleen mogelijk als de vrouwen goede medeburgers zijn.
		
			
			 
		
			
			Vrouwen in het Sikhisme
		
			
			Goeroe Nanak Dev ji had 
			een visie met betrekking tot een gewetensvolle weg, gelijk voor alle 
			mannen en vrouwen. Een uniek aspect van de sociale status van 
			vrouwen in het Sikhisme, is dat er geen strijd voor hoeft te worden 
			geleverd. De verlichte idealen en inspanningen van de goeroe boden 
			al een gelijkwaardige status, 500 jaar voordat vrouwen zelfs maar 
			durfden te spreken over of vragen om gelijkheid. Zoals wordt 
			aangegeven in de Gurbani (de woorden van de Goeroes), zonder vrouwen 
			zou er helemaal niemand zijn; zij zijn de bron van het  fysieke 
			bestaan van de mensheid. Aldus wordt in de Gurbani nadrukkelijk hun 
			kracht, waardigheid en vermogen erkend. De manifestatie van de vrouw 
			als spiritueel wezen, zoals die door de Goeroe wordt gezien, 
			overstijgt het moederschap. Ongeveer een derde van de leraren die 
			Goeroe Amar Das ji –de derde meester- opleidde, was vrouw. Later 
			diende Mai Bhago, Goeroe Gobind Singh ji als krijger-heilige.
		
			
			In het Sikhisme wordt 
			zelfs God verbeeld als zowel man als vrouw.  
		
		
			
			Tu mera Pita tu hai mera maata
		
			
			Oh Heer, U bent mijn Vader, en U bent mijn Moeder (3)
		
			
			-Goeroe 
			Granth Sahib, Ang 103
		
			
			 
		
			
			Aapey purakh aapey hee naari
		
			
			U Zelf bent de man, en U Zelf bent de vrouw (4)
		
			
			-Goeroe Granth Sahib, Ang 
			1020
		
			
			 
		
			
			Daarnaast wordt in de 
			Gurbani herhaaldelijk verwezen naar de individuele ziel als zijnde 
			vrouwelijk.
		
			
			 
		
			
			Thakur ek sabai naar
			
		
		
			
			Er is één Heer, en allen zijn Zijn bruiden (5)
		
			
			-Goeroe 
			Granth Sahib ji, Ang 933
		
			
			 
		
			
			En streef als één naar 
			een hoger bewustzijn, men moet ontstijgen aan de onderscheiding 
			tussen man en vrouw. Op spiritueel niveau bestaat geen man of vrouw. 
			Verschillen, conflicten, verdeeldheid en onderlinge strijd bestaan 
			niet.
		
			
			 
		
			
			Purakh mey naar naar mey purakha bujhho brahm giani
		
			
			Het vrouwelijke is in het mannelijke en het mannelijke is in het 
			vrouwelijke (6)
		
			
			-Goeroe 
			Granth Sahib ji, Ang879
		
			
			 
		
			
			De Gurbani lezend, kunnen 
			we gemakkelijk zien dat de Goeroe beperkende en onderdrukkende 
			gewoonten, die vrouwen in een inferieure positie houden, 
			veroordeelt. Op verschillende plaatsen worden culturele gebruiken 
			veroordeeld, zoals sati (weduwenverbranding) en de verplichte 
			bruidsschat. Deze praktijken kleineren vrouwen en beschouwen hen als 
			minderwaardig geslacht.
		
			
			 
		
			
			 
		
			
			Als resultaat van een 
			dergelijke visie en de inspanningen van de Goeroes, verbraken Sikh 
			vrouwen de ketenen van onderwaardering en werden ze aardse en 
			geestelijke steun van de mannen, in sommige gevallen zelfs hun 
			leiders. Eén voortreffelijk voorbeeld van zo”n uitzonderlijke Sikh 
			vrouw in de vroege Sikh Geschiedenis is Bibi Bhani ji.
		
			
			 
		
 
		
			
			Bibi Bhani ji (19 Januari 
			1535 – 9 April 1598), de dochter van Goeroe Amar Das, was 
			voorbestemd om één van de meest belangrijke rollen te spelen die 
			ooit een vrouw of moeder heeft gespeeld in de geschiedenis van de 
			Sikhs.                                                                                                                                
			
		
		
			
			    
		
		
			
			Bibi Bhani was de:
		
			
			Dochter van Goeroe Amar 
			Das ji, geboren op 19 Januari 1535
		
			
			Echtgenote van Goeroe Ram 
			Das ji. Zij trouwde op 18 Februari 1554 met Bhai Jetha die later 
			Goeroe Ram Das ji werd
		
			
			Moeder van Goeroe Arjan 
			ji (geboren op 2 Mei 1563) en van Prithi Chand en Mahadev
		
			
			Grootmoeder van de zesde 
			meester Goeroe Hargobind ji
		
			
			 
		
			
			Achtergrond
		
			
			Bibi Bhani, dochter van 
			Goeroe Amar Das ji en Mata Mansa Devi, werd geboren op 19 Januari 
			1535 in Basarke Gillan, een dorp in de buurt van Amritsar. Ze had 
			een oudere zuster die Bibi Dani heette en twee broers met de namen 
			Bhai Mohan en Bhai Mohri.
		
			
			 
		
			
			Al vanaf haar vroege 
			jeugd besteedde ze veel tijd aan meditatie en de dienstbaarheid aan 
			haar vader. Ze was een toegewijde en geliefde dochter van haar vader 
			en ze diende hem als een discipel. In de Sikh geschiedenis staat ze 
			bekend als de verpersoonlijking van de dienstbaarheid. Haar 
			vrolijke, onschuldige en kalme gezicht bekoorde iedereen. 
			
		
		
			
			 
		
			
			MacAuliff beschrijft hoe, 
			toen Bibi Bahni ji opgroeide, een Sikh van Goeroe Amardas ji, 
			juwelen en kostbare kleding voor Bibi Bhani meebracht, zodat ze die 
			kon gebruiken als ze ging trouwen, maar ze weigerde de geschenken en 
			zei dat het geld eraan besteed, gebruikt zou moeten worden voor de 
			gemeenschapskeuken (Langar) die bestemd was voor de behoeftigen, 
			ongeacht hun kaste of geloofsovertuiging. Dit voorval toont haar 
			eenvoud en haar liefde voor de armen.
		
			
			 
		
			
			Toen de tijd daar was, 
			trouwde ze met een gelovige Sikh, Bhai Jetha (die later Goeroe 
			Ramdas ji, de vierde meester werd) in het begin van 1554. Zij diende 
			haar man niet alleen als echtgenoot maar ook als Goeroe.
		
			
			 
		
			
			Bibi Bhani ji liet nooit 
			toe dat huiselijke omstandigheden haar hinderden in het dienen van 
			haar geloofsgemeenschap (sangat). Zij diende nederig en vol 
			toewijding, zelfs toen ze moeder was geworden van drie zonen. Zij 
			assisteerde vaak en opgewekt haar vader en ze hield bijvoorbeeld de 
			wacht wanneer hij mediteerde, zodat niemand hem zou storen. Dat ging 
			zover, dat toen ze ontdekte dat een poot van haar vader’s kruk op 
			breken stond, zij de versplinterende poot met haar handen vastgreep, 
			zodat zijn meditatie niet onderbroken hoefde te worden. Alleen Bibi 
			Bhani kon zoiets doen.
		
			
			 
		
			
			Bibi Bhani ji had drie 
			zoons, Prithi Chand, Maha Dev en Arjan Dev. Prith Chand was 
			arrogant, lui en oneerlijk, maar wilde toch het goeroeschap 
			verwerven na zijn vader. Hij wilde dat zijn moeder hem zou 
			aanbevelen voor het goeroeschap. Zijn moeder legde hem uit dat de 
			beslissing die zijn vader zou nemen zou geschieden op grond van 
			verdienste en ze koos geen partij. Toen daarna Goeroe Arjan Dev werd 
			uitverkoren voor het goeroeschap, misdroeg Prithi Chand zich 
			tegenover zijn vader. Bibi Bhani ji snoerde hem de mond en berispte 
			hem. Ze zei hem dat de beslissing die door zijn vader was genomen 
			onbevooroordeeld was en in de traditie van de eerste meester Goeroe 
			Nanak Dev ji, waarin het goeroeschap uitsluitend werd doorgegeven op 
			grond van dienstbaarheid en nederigheid.
		
 
		
			
			
			Bini Bhani stond altijd pal voor de waarheid.
		
			
			 
		
			
			Nadat Goeroe Ram Das het 
			tijdelijke voor het eeuwige had verwisseld, hielp Bibi Bhani haar 
			zoon, Goeroe Arjan Dev ji, bij alles wat hij ondernam en zijn diende 
			hem van advies.
		
			
			 
		
			
			Goeroe Arjan Dev was 
			zonder twijfel opgevoed als een voorbeeld ‘GurSikh’. Het was Goeroe 
			Arjan Dev ji, zoon van  Bibi Bhani ji, die de Adi Granth 
			samenstelde, door alle geschriften te verzamelen van de eerdere 
			Goeroes met daaraan toegevoegd de leerstellingen van diverse devote 
			heiligen van verschillende achtergronden. Tegenwoordig staat de Adi 
			Granth bekend als de Sri Guru Granth Sahib, en deze is, door de 
			tiende en laatste menselijke Goeroe van de Sikhs, Gobind Singh ji, 
			als de eeuwige Goeroe van de Sikhs, geïnstalleerd
		
			
			 
		
			
			Bibi Bhani ji leefde 
			voortdurend Waheguru (God) gedenkend en zij reciteerde de Gurbani 
			met elke ademtocht.
		
			
			Zij was een inspiratie 
			gedurende de vormende periode van de Sikh geschiedenis en 
			symboliseert verantwoordelijkheid, toewijding, nederigheid en 
			kracht.
		
			
			Bibi Bhani ji vertrok 
			naar haar hemelse woning in Goindval op 9 April 1598.
		
			
			 
		
			
			Het lijkt erop dat Goeroe 
			Arjan Dev ji haar zegeningen en raad heeft genoemd in een van zijn 
			hymnen, vermeld in Ang 
			(Pag.) 496 van de Guru Granth Sahib ji:
		
			
			 
		
			
			Goojaree, Vijfde Mehla:
		
			
			Hem gedenkend worden alle zonden weggevaagd en geslachten worden 
			gered. 
		
		
			
			Dus mediteer met de Heer voor ogen, Har, Har; Hij is eindeloos en 
			grenzeloos. (1)
		
			
			Oh zoon dit is uw moeders hoop en bede, 
		
		
			
			dat u de Heer nimmer vergeten zult, Har, Har, nog niet voor een 
			enkel ogenblik en dat u zich
			altijd de Heer van het heelal zult herinneren (1) Pauze
		
			
			Moge de Ware Leermeester u goedgezind zijn, en moge u de Gemeenschap 
			der Heiligen liefhebben.
		
			
			Moge het behoud van uw eer door de alles Overtreffende Heer, uw 
			kleding zijn en het zingen van Zijn lof uw voedsel. (2)
		
			
			Dus neem voor eeuwig de Hemelse Nectar in u op, moge u lang leven, 
			en moge het in meditatie gedenken van de Heer u oneindige 
			gelukzaligheid schenken.
		
			
			Moge vreugde en plezier uw deel zijn, moge uw hoop bewaarheid worden 
			en moge u nimmer door zorgen worden gekweld. (3)
		
			
			Laat die geest van u de hommel zijn en de Heers voeten lotusbloemen.
			
		
		
			
			Zegt dienaar Nanak, hecht je gedachten aan hen en bloei voort, als 
			de zangvogel die op het punt staat de regendruppel te vinden. 
			(4|3|4) |