| 
	
		|  |   
		Door de uitbraak van oorlog in Europa 
		voegde India, de Kroon Juweel van het Britse Rijk, zich bij de 
		geallieerden  in de slag op 4 augustus 1914. Met de grootste hoeveelheid 
		vechtende vrijwilligers die India bijdroeg aan het Britse Rijk, 
		produceerde het land tussen de 900.000 en 1.5 miljoen gevechtstroepen in 
		1919. De Sikhs onder de troepen, een van de twee loyale ‘krijgsrassen’ 
		van het Britse Raj, verzamelden zich in gigantische hoeveelheden, zowel  
		voor de koning als voor het Rijk en de verdediging van Europa 
		In het begin van de oorlog bedroeg de 
		Sikhistische militaire hoeveelheid ongeveer 35.000 man van de 161.000 
		troepen van het Indiase leger. Dat is 22% van de gewapende machten. Toch 
		besloeg de hoeveelheid Sikhs minder dan 2% van de totale Indiase 
		bevolking. Aan het einde van de oorlog boden 100.000 Sikhs zich 
		vrijwillig aan bij de Britse gewapende machten. Een aantal Sikhs droegen 
		zich aan bij de Franse luchtmacht en de Amerikaanse Expeditie.   |  |  |  
		| Terwijl de Sikh 
		soldaat voor zijn diensten aan het Rijk maar een magere 11 roepies per 
		maand werd betaald, nam hij zijn taak als soldaat op als een religieus 
		aspect in een geromantiseerd idee van het dienen als martelaar en een 
		ridder van de koning.  Een Sikh soldaat 
		genaamd Indar Singh, vocht in de Somme in september 1916, en schreef een 
		brief naar huis betreffend:  “Het is hoogst 
		onwaarschijnlijk dat ik levend terug zal keren. Ben niet bedroeft om 
		mijn dood, want ik zal sterven met mijn wapens in de hand, in harnas. 
		Dit is de beste  manier om te mogen sterven.”    |  
		| Terwijl ze keer op 
		keer verdrongen werden door de Duitsers, bewees het idee van 
		martelaarschap en heldendom een noodzaak op het slagveld. In feite 
		vonden de Britten het noodzakelijk om zich met Sikhistisch Geloof te 
		voeden, en stonden het toe om in de Sikh-gebieden tijdelijke Gurdwaras 
		(Sikh tempels) op te zetten. Ook werden Sikhistische festivals 
		geobserveerd, traditionele Sikh wapens gebruikt (quoiten en sabels), en 
		was het spirituele Sikh script genaamd Guru Granth Sahib, geen onbekend 
		voorwerp. Deze werd gedragen tijdens Sikh marsen en zelfs in de 
		frontlinies van Sikh troepen.  Dit artikel kan niet 
		zomaar herdacht worden zonder deze krijgers, die vochten met en tijdens  
		ziekten, vuil, gas aanvallen en de aanvallen van Duitse troepen, met 
		stelregel geweren, hun tulbanden dragend ter bescherming, hun 
		ongeschoren haar en lange baarden, zoals beschreven door hun religieuze 
		vertrouwen.    |  |  
		| Het gemiddelde Indiase bataljon bedroeg 
		ongeveer 764 man toen ze arriveerden in Frankrijk. Maar in November 1914 
		hadden de 47ste Sikhs slechts 385 mannen over. In Gallipoli verloren de 
		14de Sikhs 371 officieren en mannen in slechts enkele minuten. Duizende 
		Sikhs stierven in vele andere ‘ontmoetingen’, zoals in Neuve Chappelle 
		en de Somme. In de eerste slag om Ieper in 
		Vlaanderen in 1914 vocht een peleton Dogra Sikhs tot de laatste 
		gesneuveld was. De laatste man schoot zichzelf neer met zijn laatste 
		patroon omdat dat volgens hem een betere optie was dan zich over te 
		geven |  
		|  |   Na de bloedige slag 
		om Neuve Chappelle in 1915 had het Sikh regement 80% van zijn mannen 
		verloren. Drie regementen waren slechts met een percentage van 16% over.
		 De “Zwarte Leeuwen” van de Punjab, 
		zoals de Arabieren hen in Mesopotamia noemden, gaven hun leven voor de 
		verdediging van vrijheid in Europa, voor een bondgenoot die hun 
		thuisland regeerde. Toch deden ze dit, om rechtvaardigheid te beschermen, 
		zoals de Gurus hen die had bijgebracht.   |  
		| Verwijzingen: Singh, Arjan. Punjab Sher: Een website over Sikh militaire geschiedenis.
		http://www.punjabsher.com (momenteel 
		inactief)
 Madra, Amandeep Singh 
		en Parmjit Singh. Warrior Saints: Three Centuries of the Sikh Military 
		Tradition. London: I.B. Tauris & Co Ltd British Broadcasting Company. BBC 
		History - World War One.
		
		http://www.bbc.co.uk/history/war/wwone   |  
		|  “De engelsen en de 
		vrouwen uit deze plaats [Frankrijk] zijn blij ons te zien. Zoals bloemen 
		openen. Ze schudden de handen van onze mannen wanneer ze ontscheept 
		zijn, en zijn gepoogd om hen uit eigen hand te voeden... De Duitsers 
		zijn bang van onze mannen, maar het zijn stevige kerels. Diverse keren 
		hebben ze de witte vlag laten zien en aangevallen, maar nu kennen we hun 
		trucs en zijn velen gevangen genomen. Verspreid dit nieuws overal, want 
		dit is de enige brief die ik je kan sturen.”   Citaat uit een brief, daterend 15 
		december 1915. Geschreven door een Sikh cavalerie soldaat bij een post 
		in Marseilles.  HET IS EEN IRONIE DAT SIKHS IN 
		FRANKRIJK EN EUROPA IN HUN TULBANDEN MET OPEN ARMEN VERWELKOMD WERDEN 
		TIJDENS DE EERSTE EN TWEEDE WERELDOORLOG, OM TE VECHTEN TEGEN DE TIRANEN, 
		MAAR VANDAAG DE DAG WORDEN ZE GEVRAAGD HUN TULBANDEN AF TE DOEN, ZELFS 
		WANNEER EEN SIKH [IN FRANKRIJK] EEN RIJEXAMEN AF WIL LEGGEN..See Also : 
		  
			
			Download French-Sikh History Slideshow 
		( external Link)
		
		              
		-  
			
			Sikhs in France  ( external Link)
		
		              
		-  
			
			The Last Post ( Ieper - Belgium)  ( external Link) |  
		| 
		Terug 
		naar boven |  
		| 
		Read more about Sikhs in 
		World War I |  |