| 
		 
		Beroemde Sikh 
		Vrouwen                   | 
	 
	
		| 
		 Vrouwen in 
		het Sikhisme – Beroemde vrouwen  | 
		
		  | 
	 
	
		| 
		 
		In the tijd dat de Goeroess leefden werden vrouwen als de onderlaag van de 
		maatschappij beschouwd. Hindustanen en Moslims beschouwden vrouwen als 
		ondergeschikten en eigendom van mannen. Vrouwen werden behandeld als 
		eigendom met als enige doel het bedienen en vermaken van gasten en 
		mannen. Zij werden beschouwd als verleidsters en degene die mannen 
		afleiden van hun spirituele pad. Polygamie was toegestaan voor mannen, 
		maar voor weduwen was het niet toegestaan te hertrouwen, maar 
		aangemoedigd zichzelf te verbranden bij de crematie van hun man (sati). 
		Kinderhuwelijken en moord op meisjes baby’s waren heersend net als het 
		dragen van sluiers (purdah). Vrouwen hadden ook geen erfrecht. Veel 
		Hindustaanse vrouwen waren gevangen en werden verkocht als slaven naar 
		islamitische landen. 
		In deze cultuur shockeerde Goeroe Nanak Dev, 
		de grondlegger van het Sikhisme, de hele gemeenschap door te verkondigen 
		dat vrouwen gelijkwaardig waren aan mannen. Goeroe Nanak Dev ji had een 
		visie met betrekking tot een gewetensvolle weg, gelijk voor alle mannen 
		en vrouwen. Een uniek aspect van de sociale status van vrouwen in het 
		Sikhisme, is dat er geen strijd voor hoefde te worden geleverd. De 
		verlichte idealen en inspanningen van de Goeroe boden al een 
		gelijkwaardige status, 500 jaar voordat vrouwen zelfs maar durfden te 
		spreken over of vragen om gelijkheid. 
		 
		Nu pas, Vijfhonderd jaar 
		later, wordt de rest van de mensheid wakker, als het gaat om gelijke 
		rechten voor man en vrouw. De Goeroes stimuleerde de deelname van vrouwen 
		als gelijke, aan religieuze erediensten, aan de maatschappij en aan 
		oorlogsvoering. Ze verkondigden vrijheid van meningsuiting en vrouwen 
		waren vrij om deel te nemen aan allerlei soorten religieuze activiteiten 
		inclusief het lezen van de Goeroe Granth Sahib. 
		Zoals wordt aangegeven in de Gurbani (de 
		woorden van de Goeroes), zonder vrouwen zou er helemaal niemand zijn; 
		zij zijn de bron van het  fysieke bestaan van de mensheid. Aldus wordt 
		in de Gurbani nadrukkelijk hun kracht, waardigheid en vermogen erkend. 
		De manifestatie van de vrouw als spiritueel wezen, zoals die door de 
		Goeroe wordt gezien, overstijgt het moederschap. 
		Ongeveer 
		een derde van de leraren die Goeroe Amar Das ji –de derde meester- 
		opleidde, was vrouw. Later diende Mai Bhago, Goeroe Gobind Singh ji als 
		krijger-heilige. 
		In het 
		Sikhisme wordt zelfs God verbeeld als zowel man als vrouw. 
		
		“Oh Heer, U bent mijn Vader, en U bent 
		mijn Moeder (3)” 
		 
		 (Goeroe Granth Sahib, Pag. 
		103) 
		
		“U Zelf bent de man, en 
		U Zelf bent de vrouw (4)”  
		(Goeroe Granth Sahib, Pag. 1020) 
		Daarnaast 
		wordt in de Gurbani herhaaldelijk verwezen naar de individuele ziel als 
		zijnde vrouwelijk. 
		
		“Er is één Heer, en 
		allen zijn Zijn bruiden (5)” 
		(Goeroe Granth Sahib ji, Pag. 933) 
		Er word 
		gestreeft als één naar een hoger bewustzijn, men moet ontstijgen aan de 
		onderscheiding tussen man en vrouw. Op spiritueel niveau bestaat geen 
		man of vrouw. Verschillen, conflicten, verdeeldheid en onderlinge strijd 
		bestaan niet. 
		
		“Het vrouwelijke is in 
		het mannelijke en het mannelijke is in het vrouwelijke (6)” 
		(Goeroe Granth Sahib ji, Pag. 879) 
		Gurbani lezend, kunnen we gemakkelijk zien 
		dat de Goeroe beperkende en onderdrukkende gewoonten, die vrouwen in een 
		inferieure positie houden, veroordeelt. Op verschillende plaatsen worden 
		culturele gebruiken veroordeeld, zoals sati (weduwenverbranding) en de 
		verplichte bruidsschat. Deze praktijken kleineren vrouwen en beschouwen 
		hen als minderwaardig geslacht.
 
		
			De 
			visies van de verschillende Sikh Goeroes wordt vooral gezien door 
			hun acties.
		
 
		 | 
		  |  
	
		| 
		 
		Visies van de Guru´s 
		> Guru Nanak Dev 
		Guru Nanak doorbrak de onderdrukking van vrouwen door hen toe te laten 
		tot de geloofsgemeenschap (sangat) zonder beperkingen. Guru Nanak was 
		van mening dat zijn boodschap evenzeer voor mannen was als voor vrouwen.
		 
		
		> Guru Angad Dev 
		Guru Angad stimuleerde scholing voor alle Sikhs, mannen en vrouwen.
		 
		
		> Guru Amar Das 
		Guru Amar Das vervloekte de wrede gewoonte van sati (het fenomeen dat 
		een weduwe samen met haar overleden man wordt gecremeerd) en het doden 
		van meisjes baby´s tevens promootte hij het hertrouwen van weduwen. Guru 
		Amar Das was ook van mening dat het dragen van een sluier (purdah) 
		vernederend was voor vrouwen. De Guru weigerde de koningin van Haripur 
		en andere vrouwen toegang te verschaffen tot de geloofsgemeenschap 
		zolang zij een sluier droegen.  
		
		> Guru Hargobind Sahib 
		Guru Hargobind respecteerde vrouwen en verklaarde `vrouwen 
		zijn het geweten van de man’.  
		
		> Guru Gobind Singh 
		Guru Gobind Singh zorgde dat de Khalsa inwijdingsceremonie toegankelijk 
		voor mannen én vrouwen, waarbij de vrouw net zo waardevol is als de 
		man. Ten tijde van de Amrit werd aan de man de naam Singh gegeven, welke 
		leeuw betekent, de vrouw kreeg de naam Kaur, welke princes betekent. Een 
		Sikh vrouw is een individu en staat haar recht, zij hoeft haar man’s 
		achternaam niet te dragen en is een Kaur tot haar dood. Guru Gobind 
		Singh zag geen verschil tussen de Khalsa, de 5 K’s waren op beiden van 
		toepassing. Guru Gobind Singh bracht orders uit die verboden dat de 
		Khalsa enige associatie had met degene die meisjes baby’s vermoorden. 
		Guru Gobind Singh verbood de Sikhs ook de eigenaarsrechten over vrouwen 
		gevangen in oorlog. Zij konden niet als slavinnen of echtgenotes 
		gehouden worden, maar moesten vol respect behandeld worden. 
		Als resultaat van een 
		dergelijke visie en de inspanningen van de Goeroes, verbraken Sikh 
		vrouwen de ketenen van onderwaardering en werden ze aardse en 
		geestelijke steun van de mannen, in sommige gevallen zelfs hun leiders. 
		   | 
		 
		| 
		 
		Vrouwen in het Sikhisme 
		Uitspraken van Sri Guru Granth Sahib 
		> Lof voor vrouwen  
		"We zijn 
		geboren uit de vrouw, we zijn verwekt in de baarmoeder van de vrouw, we 
		zijn verloofd en getrouwd met de vrouw. We sluiten vriendschappen met de 
		vrouw en de bloedlijn wordt voortgezet door de vrouw. Als een vrouw 
		sterft nemen we een andere, we zijn verbonden met de wereld door de 
		vrouwen. Waarom zouden we slecht over haar praten, wie geeft er geboorte 
		aan koningen? De vrouw is geboren uit de vrouw; er is er geen zonder 
		haar. Alleen de enige ware God is zonder de vrouw " (Guru 
		Nanak Dev, pg. 473)  
		> Het huwelijk is een gelijkwaardige 
		partnerschap van liefde en delen tussen man en vrouw.
		 
		" Degene die 
		alleen maar naast elkaar zitten als echtgenoten, worden niet beschouwd 
		als getrouwd. Alleen zij die één ziel in twee lichamen hebben 
		(zielsverwanten), worden als echtgenoten gezien." (Guru Amar 
		Das, pg. 788)  
		> Vrouwen hebben als gelijke recht 
		om deel te nemen aan een religieuze bijeenkomst.  
		"Kom mijn 
		zusters en beste vrienden! Hou me vast in je omarming. Bijeengekomen, 
		laat ons de verhalen vertellen van onze God. " Van de ware God komen 
		alle goede dingen, van ons allen de slechte." (Guru Nanak Dev, 
		pg. 17)  
		> God is de echtgenoot en wij zijn 
		allen zijn bruid.  
		"God is de 
		bruidegom en alle anderen zijn zijn bruiden. De foute bruid neemt vele 
		verschillende religieuze drachten aan. Wanneer God haar stopt naar 
		andermans huis te gaan, dan is zij gesommeerd  haar God’s huis te 
		betreden zonder enige belemmering. Zij is lief voor haar God. Zij alleen 
		is de ware bruid en God geeft haar zijn steun” (Guru Nanak 
		Dev, pg. 933)  
		> God is beide, onze moeder en 
		vader.  
		"Gij God, bent 
		mijn vader en mijn moeder. Gij brengt rust aan mijn ziel en leven."
		(Guru Arjan Dev, pg. 1144)   
		> De veroordeling van vrouwen die 
		werden verkracht en mishandelt door de Mughal overheerser Babar.
		 
		
		"Bescheidenheid en rechtschapenheid zijn beiden verdwenen en valsheid 
		wordt de toonaangevende, O Lalo. De functie van de Qazis en de Brahmins 
		is voorbij en Satan bepaald nu de huwelijksrechten (verkrachting). De 
		Moslim vrouwen lezen de Koran en roepen in hun lijden God aan, O Lalo. 
		De Hindustaanse vrouwen van hoge en lage kasten mogen zich daar ook 
		onder scharen, O Lalo." (Guru Nanak Dev, pg. 722)  
		> De veroordeling van het wijdt 
		verspreide cultuuraspect van de bruidschat in de Indiaase maatschappij.
		 
		"Elke andere 
		bruidschat, welke de perverse plaats voor show, dat is valse trots en 
		waardeloze. O' mijn Vader! Geef me de naam van God als een cadeau en 
		bruidschat." (Guru Ram Das, pg. 79)  
		  
		Beroemde Sikh vrouwen  | 
	 
	
		| 
		 Bibi Nanaki 
		Bibi Nanaki was de eerste persoon die Guru Nanak aan het begin van zijn 
		leven herkende als een profeet en missionaris. Bibi Nanaki (Guru Nanak's 
		sister) en Mata Tripta (Guru Nanak's mother) speelde een zeer 
		belangrijke rol in het aanmoedigen van de jonge Nanak in zijn 
		levensmissie. 
		Meer : Bibi Nanaki  | 
		
		
		 | 
	 
	
		| 
		
		 | 
		
		 Mata Khivi 
		Mata Khivi was de vrouw van Guru Angad Dev en had de leiding over de 
		langar (openbare keuken voor armen). Zij was de onbegrensde bron van 
		overvloed en hielp bij het creëren van een nieuw sociaal bewust zijn van 
		de vrouw. Meer : 
		Mata Khivi Ji  | 
	 
	
		| 
		 Sikh Missionarissen 
		Guru Amar Das trainde missionarissen om het Sikhisme te verkondigen 
		door het hele land. Van de 146 missionarissen die Guru Amar Das uitzond, 
		waren er 52 vrouwen. Afghanistan en Kashmir waren eens onder de 
		jurisdictie van vrouwelijke priesters (masands). Deze vrouwen hadden 
		complete rechtsmacht in besluitvorming, innen van belastingen en het 
		preken voor de geloofsgemeenschappen.  | 
		
		
		 | 
	 
	
		| 
		
		 | 
		
		 Bibi Bhani Ji 
		Bibi Bhani heft een unieke positie in de Sikh geschiedenis als de 
		dochter van een Guru (Guru Amar Das), vrouw van een Guru (Guru Ram Das) 
		en moeder van een a Guru (Guru Arjan Dev). Bibi Bhani was een inspiratie 
		tijdens de begin periode van de Sikh geschiedenis en symboliseert 
		verantwoordelijkheid, toewijding, nederigheid en doorzettingsvermogen. 
		Meer : 
		Mata Bhani Ji  | 
	 
	
		| 
		 Mata Gujri 
		Mata Gujri was een verlichtende vrouw achter haar echtgenoot Guru Tegh 
		Bahadur en haar zoon Guru Gobind Singh. Na het martelaarsschap van Guru 
		Tegh Bahadur, Mata Gujri leidde en inspireerde haar zoon Guru Gobind 
		Singh. Zij was verantwoordelijk voor de training van de Sahibzadas (de 
		vier zonen van de Guru Gobind Singh) die hun leven opgaven voor het 
		Sikhisme op jonge leeftijd. Mata Gujri was een inspiratie bron tijdens 
		een van de meest moeilijke tijden in de geschiedenis van de Sikhs. 
		Meer : 
		Mata Gujri Ji  | 
		
		
		 | 
	 
	
		| 
		
		 | 
		
		 Mai Bhag Kaur 
		Mai Bhago was de dappere vrouw the brave women who shamed the 40 
		deserters to return to the battle of Muktsar. She led them into battle 
		where they achieved martyrdom and were blessed by Guru Gobind Singh. 
			See 
		Also: Mai Bhago Kaur   | 
	 
	
		| 
		 Mata Jito ji 
		Tijdens de doopceremonie van de Khalsa in 1699, vroeg Guru Gobind Singh, 
		Mata Jitoji om mee te doen aan de eerste doop waarbij suikercake (patashas) 
		aan het water was toegevoegd, waarbij werd geroerd met de khanda (double 
		edged sword) en de amrit (zoet water) aan de Khalsa werd gegeven.  | 
		
		
		 | 
	 
	
		| 
		
		 | 
		
		 Mata Sahib Kaur 
		Omat zij zo puur was, verklaarde Guru Gobind Singh dat de Sikhs Mata 
		Sahib Kaur als spirituele moeder moesten beschouwen van de Khalsa.  | 
	 
	
		| 
		 Mata Sundri 
		De weduwe van Guru Gobind Singh, Mata Sundri hielp bij het toegankelijk 
		maken van leiderschap voor de Sikhs in een zeer moeilijke en chaotische 
		tijd gevolgd door de dood van Guru Gobind Singh. Zij hielp de heiligheid 
		onderhouden van de Guru Granth Sahib als de enige opvolger van Guru 
		Gobind Singh en hield zich alleen maar bezig met hen die de ambitie 
		hadden om Guru te worden.  | 
		
		
		 | 
	 
 
 |