| 
		 
		
		Overdenking over Mata Gujri Ji   
		
			
			Mata Gujri ji (of Mata Gujjar Kaur Ji) was een 
			perfecte vrouw, een Puran Istree. 
			Het woord "Stree" is 
			afkomstig uit het Sanskriet en betekent "expansie". In fysieke zin 
			breiden vrouwen zich uit door moeders te worden. In de geestelijke 
			zin, geven vrouwen hun kinderen de idealen en waarden om naar te 
			leven; ze voeden ze op met een gevoel van veiligheid, en zij hebben 
			de macht om hun gezinnen op te bouwen of om ze te vernietigen alsook 
			hun komende generaties.
		
			
			Dus, is het zeker toepasselijk om te zeggen dat 
			Mata Gujri een Puran Istree was op zowel het fysieke en spirituele 
			vlak. 
		
		
 
		
			
			Ze maakte het leven en de missie van Goeroe Tegh 
			Bahadur compleet, voedde het buitengewone kind (Goeroe) Gobind 
			(Singh) op, en inspireerde en bereidde haar jonge kleinzonen voor om 
			buitengewone moed, genade en de opofferering die hun op zulke jonge 
			leeftijd  gevraagd zou worden, te verkrijgen.
		
			
			Laten we eens een blik werpen op haar leven en op 
			de verschillende rollen die ze speelde als een perfecte vrouw.
		
			
			 
		
			
			Als dochter: Mataji 
			werd opgevoed met de bewustheid van het licht van de Goeroe, ze 
			vervulde de aspiratie van haar ouders om het pad van de Goeroe te 
			volgen, boven hun verwachtingen uit, door uit te groeien tot een 
			perfect rolmodel van genade, kracht, doorzettingsvermogen en 
			opoffering.
		
			
			 
		
			
			Als 
			vrouw: 
			Zij steunde Goeroe Tegh Bahadur toen hij voor jaren in diepe 
			meditatie was, 
			opnieuw terwijl hij op zijn zendingstocht was, en ten slotte, toen 
			de Goeroe naar Delhi vertrok om het hoogste offer te brengen.
		
			
			
			 
		
			
			
			Als leider: 
			Na het martelaarschap van Goeroe Tegh Bahadur, hadden zij en haar 
			broer, Kirpal Chand de verantwoordelijkheid aangaande het beheer van 
			de zaken van de Panth. Ze organiseerde ook de langar 
			(gemeenschappelijke keuken) en speelde een belangrijke rol als 
			beheerder van het leger. Ze speelde een belangrijke inspirerende rol 
			bij de Khalsa legers tijdens de gevechten die Goeroe Gobind Singh 
			moest leveren. Men herinnert zich 
			vooral haar rol in de strijd van Bhangani.
		
			
			 
		
			
			
			Als Moeder: 
			Ze vormde de vader van de Khalsa, de grote Goeore Gobind Singh ji. 
			Tijdens de eerste jaren van zijn leven toen Goeroe Tegh Bahadur ji 
			besloten had om een uitgebreide reis in de oostelijke delen van 
			India te maken, was het zijn doel om het Sikh geloof er onder het 
			volk te verspreiden. De verantwoordelijkheid voor de opleiding van 
			Gobind Rai (Goeroe Gobind Singh Ji) kwam in de handen van zijn 
			moeder, Mata Gujjar Kaur Ji terecht. Zij moest hem als alleenstaande 
			moeder opvoeden na het martelaarschap van Goeroe Tegh Bahadurji. Wat 
			voor een soort vrouw moest ze zijn geweest om door God uitgekozen te 
			worden om Gobind Rai (Goeroe Gobind Singh Ji), te onderwijzen en te 
			begeleiden zodat hij in staat zou zijn om het Goeroeschap op zich te 
			nemen? Gobind Rai (Goeroe Gobind Singh Ji) was wat hij was, maar het 
			lot van zijn ziel werd toevertrouwd aan de zorg van Mata Gujri Ji en 
			het was door het toedoen van zijn moeder dat God hem kon wekken.
		
			
			
			 
		
			
			
			Als Grootmoeder en inspiratie voor de jonge 
			martelaren: 
			Wanneer Mata Ji en de Sahibzadas 
			(zonen van de Goeroe) gearresteerd en opgesloten werden in het fort 
			van Sirhind, en toen de kinderen werden opgeroepen om elke dag voor 
			de rechtbank te verschijnen, bleef ze er bij hen op aandringen om 
			standvastig aan hun geloof vast te houden. Ze herinnerde de 
			Sahibzadas er constant aan dat zowel hun Grootvader als 
			Bedovergrootvader hun leven hadden  gegeven om de idealen van Goeroe 
			Nanak te versterken. Haar steun voor haar kleinzonen speelde zo'n 
			belangrijke rol in het Sikhisme dat we als Sikhs waarschijnlijk ons 
			bestaan aan haar te danken hebben. Het was door haar toedoen dat de 
			zeven en negen jaar oude kinderen niet van hun geloof afweken en dat 
			ze het martelaarschap verkozen. Als de Sahibzadas op die winterdag 
			de Islam aanvaard hadden, zou het Sikhisme waarschijnlijk niet 
			bestaan hebben zoals het nu het geval is. Dus, in feite, staan we 
			sterk door de lessen en de inspiratie die Mata Ji aan haar 
			kleinzonen gaf en aan duizenden martelaren die hun hoofd gaven en 
			niet hun geloof.
		
			
			 
		
			
			
			Als martelaar: 
			
			Terwijl ze gevangen zat op de top van een open toren 
			(Burj) tijdens de koude 
			december maand, deed Mata Gujri voortdurend simran zonder te klagen 
			over haar fysieke conditie. Ze bereikte het martelaarschap op 
			dezelfde dag als haar kleinzonen nadat ze gehoord had dat haar 
			kleinzonen nog liever levend ingemetseld werden in plaats van hun 
			geloof op te geven. Haar missie was volbracht.
		
			
			Zij was de vrouw die de man creëerde die de Khalsa 
			onthulde. En zo sterk was haar invloed dat Dhan Dhan Sri Goeroe 
			Gobind Singh Ji al klaar was om te regeren op de leeftijd van negen 
			jaar.
		
			
			 
		
			
			
			"In 
			een vrouw wordt een man gevormd; uit een vrouw wordt hij geboren. 
			Met een vrouw verlooft hij zich en trouwt met haar; Met een vrouw 
			sluit hij vriendschap. Waarom zeggen dat ze inferieur is, zij uit 
			wie  zelfs koningen worden geboren?  Zonder vrouw, zou er helemaal 
			niemand zijn."-
		
			
			 (Goeroe Nanak Dev Ji. SGGS)
		
			
			 
		
			
			Een uniek aspect van de sociale status van vrouwen in 
			het Sikhisme is dat ze er niet voor hoefden te vechten. De verlichte 
			idealen en de inspanningen van de Goeroe boden een gelijke status al 
			ongeveer 500 jaar voordat de meeste vrouwen zelfs maar durfden te 
			praten of te vragen naar gelijkheid. Zoals verwoord in Gurbani, zou 
			er zonder vrouwen, helemaal niemand zijn; ze zijn de bron van het 
			fysieke bestaan van de mensheid. En zo erkent Gurbani 
			uitdrukkelijk hun talenten, waardigheid en kracht. Het bestaan van 
			een vrouw als spiritueel wezen, zoals gezien door de Goeroe, gaat 
			verder dan het moederschap. Bijvoorbeeld, ongeveer een derde van de 
			getrainde zendelingen van Goeroe Amar Das ji waren vrouwen. Later 
			diende Mai Bhago Goeroe Gobind Singh als een heilige krijger.
		
 
		
			
			
			In de gedachte van een Sikh, is een vrouw de 
			gelijkwaardige partner van een man in de spirituele vooruitgang van 
			de hele mensheid. 
			
			Zelfs God wordt gezien  zowel als man en als vrouw.
		
			
			 
			
			
			“U, Uzelf bent de man, en U Uzelf bent een vrouw.” – 
		
		
			
			(Goeroe Granth Sahib ji, pag. 1020)
		 |