| 
	
		| 
		GURU GOBIND SINGH SAHIB 
		JI |  
	
		| 
			
				|  | Tiende 
				spirituele leermeester van de SikhsEen visionair van de hoogste orde, 
				een uitstekende ontwerper en uitmuntende strateeg.
 
 Apart van opvoeden van zijn aanhangers in de kunst van oorlog, 
				introduceerde hij de literaire kunt aan hen voor. Hij had een 
				natuurlijke genius voor poëtische
 
 Composities. Hij beheerste hij niet alleen de Punjabi taal maar 
				was tevens meester in Sanskrit, Perzisch en Arabisch.
 
 Leerstellingen
 "Manas Ki Jaat Sabhey Aikey Pechhanbo",
 Aanschouw de gehele mensheid als één
 (ras, organismesoort)                                                                        
				Guru Gobind Singh Sahib Ji
 |  
		1. 
		
		Heb een missie en werk ononderbroken voor het behalen van het succes. 
		Laat geen verdriet, geen ontbering, geen tegenslag, u afdwalen van het te behalen doel.
 2. De zwakken moeten tegen onrecht, 
		onderdrukking en tirannie beschermd worden, maar zonder gebruik te maken 
		kwaadaardige elementen.
 3. Kwaad zal weerstaan en ontworteld 
		worden, maar het zwaard mag te nimmer in haat of in woede en/of in geest 
		van wraak gebruikt worden.
 4. Macht mag te nimmer voor 
		materiele doeleinden en ten koste van het lijden van ander gebruikt 
		worden.
 5. Het zal mogelijk blijven om een 
		kwade ziel geweldloos en met liefde te hervormen. De stille weerstand en 
		het lijden voor gerechtigheid kan
 ervoor zorgen dat de kwade ziel de waarheid 
		inziet en zo hervormd zou kunnen worden. Echter is zekere mate van geweldloosheid, tegen een
 tiran die in zijn misdadige wegen 
		gehard is en geen waarde meer hecht aan de moraal, niet slagen.
 6. Men dient zich niet te hechten 
		aan iets, aangezien alles hetgeen dat zichtbaar is ooit zal verdwijnen.
 7. Men dient niet te houden van 
		rijkdom. Men kan rijkdom verwerven maar men moet altijd tevens bereidt 
		zijn om hiervan afstand te doen.
 8. Waheguru is het symbool van de 
		vormloze eeuwige Heer, hij die de Ware Guru ('verlichtende leermeester') 
		van allen en de Schepper van dit
 heelal is.
 |  
		| Zijn bijdrage aan het geloof
 De bijdragen van Guru Gobind Singh aan de maatschappij reiken 
		ver en zijn immense en dragen een stempel van zijn persoonlijkheid. In 
		feite, zijn zijn contributies een levende belichaming van zijn " leven 
		in daden en gedachten".
 
 Zijn bekwaamheden op organisatie gebied waren een zuivere vermenging van 
		praktische en spirituele ethiek. Dit maakte hij kenbaar in zijn creatie 
		van de Khalsa - een orde voor het vestigen van een maatschappij 
		gebaseerd op gelijkheid en rechtvaardigheid. Deze werd geïnitieerd door 
		en geschapen in de tijd van Guru Gobind Singh Ji.
 De Pure KHALSA werd ogenschijnlijk gecreëerd om de versplinterde 
		maatschappij te wekken en hen te bevrijden van het ritualistische 
		bijgeloven, dat heersten in de naam van de religies.
 Khalsa, als een nieuwe orde van de heilige-soldaat (hij die de wijsheid 
		van een heilige en de moed en kracht van een soldaat heeft), moest niet 
		alleen de waarheid handhaven en zichzelf veroveren maar tevens zijn 
		fysieke kracht beheersen.
 
 Guru Gobind Singh ontwierp de KHALSA als een algemene broederschap 
		samengesteld door personen die zuiver van hart, gedachten en ziel waren. 
		Deze personen zouden deelnemen aan de gemeenschapskeuken en alle andere 
		activiteiten als gelijken - met als geestelijke verband de macht, zijnde 
		de aanwezigheid van God met hen ten alle tijden.
 
 De significantie van deze daad onderstrepend, schrijft Sri Aurobindo in 
		zijn boek, 'Foundation of Indian Culture' dat "de Khalsa was een 
		verbazingwekkende voorbeeld en ongekende creatie, waarvan het gezicht 
		niet naar het verleden maar naar de toekomst gekeerd was".
 
 In even 'stralende' termen schrijft Swami Vivekananda "Guru Gobind Singh 
		vulde de stervende ziel van India met het leven (dat licht gaf van 
		Waarheid en Liefde) door een flits van zijn
 Zwaard,! Het scheen opnieuw in al zijn glorie in het leven van de nieuwe 
		geboren Khalsa".
 |  
		| Verzen uit Sikh geschriften
 
 Sab Main Jot Jot Hai Soi
 Een deel van God is te vinden in iedereen en hij is overal'.
 Guru Granth Sahib, pagina 663.
 
 Satguru Daya Nidh Mehma Agadh Bodh
 Namo Namo Namo Namo Net Net Net Hai
 "Sat(ware)guru is een oceaan van genade, barmhartigheid. Dit houdt 
		genade voor allen oftewel de gehele mensheid in.
 Bhai Gurdas Ji
 
 Sarb Dharam Mein Shreisht Dharam
 Har Ko Nam Jap Nirmal Karam
 'De beste religie van allen is het verlangen naar God en het verrichten 
		van nobele daden.
 Guru Granth Sahib, pagina 226.
 
 Saach Kahou Sun Laih Sabhai
 Jin Prem Kio Tin Hi Prabh Paio
 'Luistert allen naar de eeuwige waarheid; degene die lief heeft zal God 
		verkrijgen'.
 Guru Gobind Singh Sahib
 |  |  
		| See Also: 
			
			Vaisakhi van 1699
		
			             
			Sakhis (Verhalen) van Guru Gobind Singh
			
		
			             
			
			Bhai Kanhaeeya Ji 
		
		               
			
			Beroemd Sikhs - Banda Singh Bahadur
		
			             
			
			Het martelarenschap van de vier zonen (de Shahibzade) van Guru 
			Gobind Singh Ji
		
			             
			Hij die mij 
			wenst te vinden, moet hier naar mij zoeken.
		
					
					            
					 Wij 
			zijn geen symbolen
		
					
					             
					
					Nitnem: Choupai Sahib |  |