| Hoofdstuk X - Geloof, Naleving, 
					Plichten, Taboes en Ceremonies. (contd.)
				
 
				
					
					
					Artikel XVIII - Anand Sanskar (Letterlijk: Vreugdevolle 
					Ceremonie) 
				
				
				a. 
				Een sikh man en vrouw dienen het huwelijk aan te gaan zonder hun 
				respectievelijke kaste of afkomst in beschouwing te nemen. 
				
				
				b. 
				De dochter van een sikh moet een sikh trouwen. 
				
				[Opm.Ned.Vert. Het wordt hier als vanzelfsprekend beschouwd dat 
				een zoon altijd met een sikh meisje trouwt] 
				
				
				c. 
				Een sikh huwelijk dient te worden ingezegend door middel van de
				Anand Sanskar (huwelijksceremonie). 
				
				
				d. 
				Een kind-huwelijk is voor sikhs taboe. 
				
				
				e. 
				Zodra een meisje huwbaar wordt, fysiek, emotioneel en krachtens 
				rijpheid van karakter, dient een passende huwelijkspartner 
				gevonden te worden zodat zij kan trouwen in de Anand 
				(huwelijks) ceremonie. 
				
				[Opm.Ned.Vert. In feite geld dit natuurlijk ook voor jongens] 
				
				
				f. 
				Een huwelijk hoeft niet te worden voorafgegaan door een 
				verlovingsceremonie. Maar als een verlovingsceremonie gewenst is 
				dan dient er een congregatie bijeenkomst te worden gehouden (in 
				het huis van de jongen) waarin, na het uitvoeren van de Ardas 
				voor de Goeroe Granth Sahib, een kirpan, een 
				stalen armband en wat zoetigheden aan de jongen kunnen worden 
				gegeven.  
				
				[Opm.Ned.Vert.: Wat hier omschreven word zijn regionale, Punjabi 
				tradities zoals de Sagan en Chuny ceremonies. Ook 
				voor het meisje bestaan dergelijke tradities] 
				
				
				g. 
				Het consulteren van horoscopen om te bepalen welke dag of datum 
				veelbelovend is of het op een andere manier vaststellen van de 
				dag van het huwelijk is manmat (heiligschennis). Elke dag 
				die beide partijen geschikt vinden na onderling overleg kan 
				worden gekozen.  
				
				
				h. 
				Het dragen van bloemen of vergulde gezichtsversiering, 
				decoratieve hoofddeksels of 
				
				rode draad banden om de pols ter ere 
				van voorouders, het dopen van voeten in melk vermengt
				met water,
				het snijden van een bes 
				
				
				van de jandi (Prosopis spicigera) struik, het vullen van 
				een aarden pot, de ceremonie van terugtrekking in 
				
				geveinsd misnoegen onderwijl versjes 
				opzeggend, het uitvoeren van havens 
				
				(offervuur), het installeren van een vedi (een houten 
				luifel of paviljoen waaronder Hindoe huwelijken worden 
				gehouden), (erotische) danseressen, het drinken van alcohol 
				houdende drank is allemaal manmat (heiligschennis). 
				
				
				i. 
				Het huwelijkse gezelschap dient zo klein te zijn in aantal 
				mensen als de familie van de bruid wenst. De twee partijen 
				dienen elkaar te groeten met het zingen van gurbani en tenslotte 
				met de sikh groet 'Waheguru ji ka Khalsa, Waheguru ji ki 
				Fateh'. 
				
				
				j. 
				
				Voor de huwelijksvoltrekking komt de congregatie bijeen in het 
				bijzijn van de Goeroe Granth Sahib. De congregatie of de
				ragis dienen hierbij hymnen te zingen. De jongen 
				en het meisje dienen te gaan zitten met het gezicht naar de 
				Goeroe Granth Sahib. Het meisje zit links van de jongen. 
				Na het vragen van de toestemming van de congregatie, verzoekt de 
				voorganger van het huwelijk (dit kan zowel een man als een vrouw 
				zijn) de jongen, het meisje en hun ouders of voogden op te staan 
				om Ardas uit te voeren voor de start van de Anand 
				(huwelijks) ceremonie.  
				
				De voorganger 
				
				dient dan de jongen en het meisje te 
				informeren over de plichten en verplichtingen van het echtelijk 
				leven volgens Goeroes leer. Hij dient: 
					
					
					om te beginnen, aan de twee uitleg te geven over hun 
					gemeenschappelijke wederzijdse verplichtingen. 
					
					ze te vertellen hoe ze de liefde tussen de individuele ziel 
					en de Ultieme Ziel kunnen toepassen in hun man-vrouw relatie 
					in het licht van de inhoud van de rondgangs(lavan)-hymnes 
					in de Suhi 
					
					maat 
					
					(rag) sectie van de Goeroe Granth Sahib.
					
					
					hen het concept van de toestand van "een enkele ziel in 
					twee lichamen" uit te leggen, te bereiken door liefde.
					
					hun te laten in zien hoe ze eenheid met het Onsterfelijke 
					Wezen kunnen bereiken door zich van hun (huishuidelijke) 
					plichten en verplichtingen te kwijten.
					
					aan beide te vertellen dat ze hun echtelijke verbinding een 
					middel moeten maken ter vervulling van het doel van de reis 
					van het menselijke bestaan; beide dienen het huwelijksleven 
					zuiver en op de Goeroe georiënteerd te leiden. 
					
					aan de jongen en het meisje individueel hun respectievelijke 
					echtelijke plichten als man en vrouw uit te leggen.
					
					de bruidegom te vertellen dat, omdat de familie van het 
					meisje hem gekozen heeft als de meest geschikte partner, hij 
					zijn vrouw dient te zien als zijn betere helft, haar 
					onbevreesd zijn liefde te schenken en alles met haar te 
					delen wat hij heeft. In alle situaties dient hij haar 
					persoon en eer te beschermen, hij dient volledig loyaal aan 
					haar te zijn en hij dient even veel respect en 
					inschikkelijkheid te betrachten naar haar ouders en familie 
					als naar zijn eigen ouders en familie. 
					
					het meisje (de bruid) te vertellen dat ze zich aan haar man 
					in de echt verbonden heeft in het gewijde bijzijn van de 
					Goeroe Granth Sahib en de congregatie. Ze dient 
					altijd eerbied voor hem te koesteren en zorg voor hem te 
					dragen, hem te beschouwen als heer en meester van haar 
					liefde en trouw; ze dient standvastig te zijn in haar 
					loyaliteit aan hem en hem bij te staan in goede en slechte 
					tijden en in alle omstandigheden (bekend of onbekend). Ze 
					dient de zelfde achting en aanzien te geven aan zijn ouders 
					en familie als ze aan haar eigen ouders en familie zou 
					geven. 
				
				De 
				
				jongen en het meisje dienen te buigen voor de Goeroe Granth 
				Sahib om hun acceptatie van deze instructies te bevestigen.
				Daarna dient de vader van het meisje 
				of het voornaamste familielid het meisje een einde van de sjerp, 
				die de jongen over zijn schouder draagt, te doen vastpakken en 
				de persoon die zorg draagt voor de Goeroe Granth Sahib 
				(voorganger) dient de stanzas te reciteren die horen bij 
				de huwelijkse rondgang (lavan van de vierde Goeroe in de
				Suhi muzikale maat sectie van de Goeroe Granth). 
				Na het voorlezen van elke stanza dient de jongen gevolgd 
				door het meisje, die het einde van de sjerp vasthoud, rond de 
				Goeroe Granth Sahib te gaan terwijl de ragis of de 
				congregatie de voorgelezen stanza zingt. 
				 
				
				De jongen en het meisje dienen, na elke rondgang, de Goeroe 
				Granth Sahib te eren door op de knieëen met het voorhoofd de 
				grond aan te raken dan op te staan en te luisteren naar het 
				reciteren van de volgende stanza. Daar er vier rondgangs-stanzas 
				zijn in de betreffende hymne zijn er vier rondgangen waarbij de 
				betreffende stanza word gezongen. Na de vierde rondgang 
				en na het eren van de Goeroe Granth Sahib dienen de 
				jongen en het meisje op de daarvoor aangewezen plaats te gaan 
				zitten en zullen de ragis of de voorganger 
				de eerste vijf en de laatste stanza van de Anand Sahib 
				zingen of voorlezen. Daarna dient de Ardas te worden 
				uitgevoerd om de afsluiting van de 
				Anand (huwelijks)ceremonie te markeren waarna de gewijde 
				pudding zal worden uitgedeeld.   
				
				
				k. 
				Personen die een ander geloof aanhangen dan het sikh geloof 
				kunnen niet in de echt worden verbonden door middel van de 
				Anand Karay (huwelijksceremonie)  
				
				
				l. 
				
				Een sikh dient nooit financiën in overweging te nemen bij de 
				acceptatie van een partner voor zijn zoon of dochter.  
				 
				
				
				m. 
				Als de ouders van het meisje, op welke tijd of bij welke 
				gelegenheid dan ook, het huis van hun dochter bezoeken en er 
				staat een maaltijd klaar zullen ze niet aarzelen om er ook te 
				eten. Het niet eten van voedsel in het huis van het meisje is 
				een bijgeloof. De Khalsa is door de Goeroe en het 
				Onsterfelijk Wezen gezegend met een weldaad aan proviand en het 
				laten eten van anderen. De familie van de jongen en het meisje 
				dienen elkaars gastvrijheid te accepteren omdat de Goeroe ze 
				verenigd heeft in een gelijkwaardige relatie. 
				
				
				n. 
				Als de echtgenoot van een vrouw is gestorven mag de vrouw, als 
				ze dat wil en ze een geschikte partner vind,
				opnieuw trouwen. Voor een 
				
				
				sikh man wiens echtgenote is overleden, geld hetzelfde. 
				
				
				o. 
				Het tweede huwelijk kan op dezelfde manier worden ingezegend als 
				het Anand huwelijk, zoals eerder beschreven. 
				
				
				p. 
				In het algemeen zal een sikh geen tweede vrouw/man trouwen 
				zolang zijn/haar eerste vrouw/man nog in leven is.  q. 
				Een gedoopte sikh behoort zijn of haar echtgeno(o)t(e) ook te 
				laten dopen, |