| Guru Hargobind Sahib ji 
		(de 6e Guru van de Sikhs), nadat hij was vrijgelaten van de gevangenis 
		na Jehangir (Mugal heerser van die tijd), besefte dat hij een fout 
		gemaakt had en gaf Jehangir de voorwaarde dat hij de ALLEEN de 
		gevangenis zou verlaten wanneer de andere ONSCHULDIGE gevangenen ook met 
		hem vrijgelaten zouden worden.
 "De Guru heeft mij opdracht gegeven goed te doen, ik ben ontwaakt 
		en heb het geaccepteerd."  
		Guru Granth Sahib Ji (pg 485)
 
		Goeroe HarGobind Sahib Ji - De 
		Bevrijder Goeroe 
		Keizer Jahangir en Goeroe Har Gobind Sahib 
		ji raakten bevriend. Telkens als Jahangir op kamp ging, was er ook een 
		aparte tent en kampeerterrein voorzien voor de Goeroe. Op een dag, kwam 
		er een nederige Sikh van Agra naar het koninklijke kamp om de Goeroe te 
		zien. Hij was een arme gras snijder en wou twee koperen paise (munten) 
		aan de Goeroe schenken. De tenten van Goeroe Har Gobind ji en die van de 
		Keizer stonden vlak naast elkaar. Er stond een soldaat op wacht. De Sikh 
		liep naar hem toe en vroeg: "Waar is de echte Koning? Ik wil hem zien. 
		"Ginder, " zei de soldaat, naar de tent van de Keizer wijzend. De Sikh ging naar de tent 
		van Keizer Jahangir, knielde en plaatste zijn nederige offerande voor 
		hem. Hij stond op, keek rond en was verbaasd. De Koning was verbaasd 
		over zijn gedrag en over de eenvoudige kleding en zijn manieren. Hij 
		dacht dat de man niet goed wijs was, dus vroeg hij hem, "Wat wil je?" 
		"Niets Heer," zei de Sikh, "ik kwam enkel mijn eer betuigen aan de echte 
		Koning, de Heer van de wereld, die in een oogopslag, al mijn zonden kan 
		wegwassen en mij met God verenigen." "Onzin", zei de Koning, 
		"Ga weg, jij gek. Ik zal je laten ophangen als je nog een moment langer 
		blijft.” De Sikh was heel verbaasd en zei, "O mijn beste Goeroe, de 
		mensen zeggen dat Goeroe Har Gobind ji net zo vriendelijk is als Baba 
		Nanak, en een bloem met evenveel plezier in ontvangst neemt als 
		miljoenen roepies. Ik begrijp niet waarom mijn bescheiden offer u zo erg 
		beledigd heeft. U kunt er zeker van zijn dat dit offer uit mijn eerlijk 
		verdiende winst komt, die ik met veel moeite bijeen gespaard heb.” Toen begreep de Keizer het 
		hele verhaal, en verwees de Sikh naar de tent van de Goeroe. De arme 
		gras snijder raapte snel zijn 2 koperen munten op en liep, zonder enige 
		dankbetuiging of respect aan de Koning, naar de tent van de Goeroe. Daar 
		ontmoette hij de Goeroe, maakte een buiging voor hem en gaf hem zijn 
		offer. De Goeroe nam het offer aan en was zo blij om de nederige Sikh te 
		zien dat hij opstond uit zijn stoel en hem omhelsde, zich weinig 
		bekommerend over wat hij geofferd had en over hoe armoedig hij gekleed 
		ging. De Sikh vond veel troost en geluk na de zegen van de Goeroe. De Keizer dacht ernstig na 
		over de hele zaak en in het bijzonder over de betekenis van de woorden 
		'Ware Koning’. Hij voelde zich nogal verdeeld over dit incident: het 
		gebruik van de woorden “Ware Koning” voor de Goeroe hadden hem heel erg 
		beledigd. Hij besprak het voorval met zijn ministers, van wie er een, 
		Chandu genaamd, de man was die Goeroe Arjan (de vader van Har Gobind) 
		dood gemarteld had en die zal al meteen te wachten op de kans om een wig 
		te drijven tussen de Goeroe en de Koning. Hij was altijd al bang geweest 
		voor de groeiende vriendschap tussen hen omdat deze tot zijn ondergang 
		zou kunnen leiden. Dus overtuigde hij een paar andere ministers om met 
		hem mee te doen en zij slaagden erin om de geest van de Keizer te 
		vergiftigen tegen de Goeroe. Op een dag, na het eten in 
		de gratis keuken (Langar) van de Goeroe, werd de Keizer ziek. Chandu was 
		er snel bij om de schuld op de Goeroe te schuiven. Hij zei dat de Goeroe 
		er aan dacht om de Keizer te doden door alle middelen; en dat dit de 
		reden was waarom de Goeroe er een leger op na hield en het regelmatig 
		trainde. De Keizer geloofde dat er gevaar was, dus gaf hij het bevel tot 
		de arrestatie en opsluiting van de Goeroe in het fort van Gwalior, 
		driehonderd kilometer ten zuidwesten van Delhi. Toen Goeroe Har Gobind 
		Ji naar het fort van Gwalior werd overgebracht, dachten de Sikhs van 
		Delhi en Amritsar dat er vals opzet in het spel was en protesteerden 
		luid. Na een paar dagen ging het nochtans weer beter met de Keizer maar 
		zijn bevelen waren intussen uitgevoerd en de Goeroe zat in de 
		gevangenis.  Chandu schreef naar Hari 
		Das, de commandant van het fort van Gwalior, hij gaf hem het bevel de 
		Goeroe te vergiftigen of hem te vermoorden; hij beloofde hem een grote 
		beloning hiervoor. Ondertussen was Hari Das echter een toegewijde 
		volgeling van de Goeroe geworden. Hij toonde al de brieven aan de 
		Goeroe, die glimlachte alleen maar en zei niets. Er waren veel Raja’s 
		(koningen) en prinsen die als politieke gevangenen vast gehouden werden 
		in de gevangenis. De Goeroe predikte de boodschap van waarheid elke dag 
		onder hen en velen werden al snel zijn volgelingen. Later vond Keizerin 
		Nur Jahan, de favoriete vrouw van de Keizer, dat de Goeroe onterecht in 
		de gevangenis zat. Ze overtuigde de Keizer van de onschuld van de Goeroe 
		en beval zijn vrijlating. Toen dit bevel Gwalior bereikte smeekten de 
		prinsen aan de Goeroe om hen te helpen ook vrij te komen. De Goeroe 
		weigerde dus om het fort te verlaten tenzij al de prinsen vrijgelaten 
		werden. Het was een heel groot probleem voor de Keizer om te beslissen. 
		Nur Jahan praatte op de Keizer in en deze  stemde toe. Zo werden de 52 
		prinsen, samen met de Goeroe, vrijgelaten. De Goeroe werd geprezen als 
		‘Bandi Chhor’ diegene die gevangenen bevrijdde, en het nieuws werd over 
		heel India verspreid. In het historische fort van Gwalior bevindt zich 
		het heiligdom van Bandi Chhor Pir. Hindoes en Moslims bezoeken de plaats 
		ter ere van dit grote gebeuren.  Een Moslim faqir (saint) 
		zit daar in nagedachtenis van de grote man gekend als 'Bandi Chhor.' Ook 
		in de Punjab, word Goeroe Har Gobind Ji met deze naam nog steeds 
		herinnerd.  Na zijn vrijlating ging de 
		Goeroe meteen naar Amritsar. Onderweg sprenkelden de mensen water op de 
		stoffige wegen, openden Langars (gratis keukens) en plaatsten klei 
		lampen op de daken van hun huis in de nacht. Toen hij Amritsar bereikte 
		verdrongen duizenden Sikhs zich om de Goeroe te zien, en op de nacht van 
		zijn aankomst, versierden ze de hele stad en plaatsten lampen in de 
		straten en op de daken van de huizen. Ze deelden snoepjes uit en droegen 
		hun beste kleren. Deze heugelijke gebeurtenis wordt elk jaar opnieuw 
		gevierd in oktober of november. De vieringen in de Gouden Tempel zijn zo 
		beroemd dat duizenden Hindoes, Sikhs en Moslims daar samenkomen tijdens 
		de nacht van Bandi Chhor Diwas om het vuurwerk te bekijken.
 |